Rodzimy Krąg

Witamy na stronie wspólnoty rodzimowierców polskich. Jesteśmy grupą religijną, skupioną wokół politeizmu słowiańskiego, w szczególności polskiego.
Reprezentujemy podejście rekonstrukcjonistyczne. Dążymy do odrodzenia rodzimej wiary w oparciu o źródła historyczne i współczesną etnografię, uzupełniając je bogactwem doświadczenia polskich rodzimowierców.

Nasza obrzędowość oparta jest na Kole Rocznym, w zakres którego wchodzą tradycyjne polskie święta, takie jak: Szczodre Gody, Jare Gody, Zielone Świątki, Kupalnocka, Dożynki oraz Dziady. Przeprowadzane są również obrzędy rodzinne (obrzędy przejścia): powitanie Rodzanic, okazanie, postrzyżyny, zapleciny, swadźba, pogrzeb.

 

Czytaj więcej o Kole Rocznym
Czytaj więcej o rodzinnych obrzędach przejścia

 

Obrzęd we wspólnocie – jak wygląda

Święto rozpoczyna się wspólnymi przygotowaniami – gotowaniem, szykowaniem drewna, strojeniem kapliczki oraz ćwiczeniem pieśni. Przygotowaniem rytualnym przestrzeni sakralnej zajmują się pomocnicy żercy. Po przyjeździe składana jest ofiara dla duchów miejsca, a po zakończeniu przygotowań, żerca (lub wyznaczona osoba) opowiada zebranym o bieżącym momencie w Kole Rocznym. Następuje czas na indywidualne konsultacje, a chwilę później, wraz z oczyszczeniem, uczestnicy wchodzą do świętej przestrzeni. Kto chce, może pozostać na zewnątrz – w formie obserwatora. Poza wyznaczoną przestrzenią pozostają również fotografowie.

Porządek obrzędu, podejmowane przez żercę czynności, ich kolejność oraz układ, jak również sama struktura Koła Rocznego, determinowane są przez Bogosłowie (mitologię). W Rodzimym Kręgu obrzęd rozpoczyna się wraz z wyciszeniem i przywołaniem Łaski Bożej. W ogólności ceremonia stanowi ucztę, na którą żerca zaprasza Bogów właściwych dla danego święta. Uczestników podczas obrzędu i działań rytualnych obowiązuje nakaz milczenia i ciszy, stanowiący potwierdzenie wiary w sprawczą moc słowa.

Kapłan ogniowy (strażnik Ognia) rozpala Święty Ogień, stanowiący ołtarz – w Ogień składane są symboliczne ofiary, np. chleb, miód pitny, kasza, mięso. Ż erca poprzez słowa, gesty i kierowane dary odtwarza miejsce i czas, gdy Bogowie chodzili po Ziemi – tak zwaną „sytuację mityczną”. Poprzez powtórzenie czynności, zapoczątkowanych przez Bogów, przywołany zostaje tamten czas , a święte zdarzenie, które dokonało się niegdyś, jest „uteraźniejszane”. Moc rytualnie przenoszona jest na kapłanów, a mityczny czas i porządek zostają zespolone z czasem i porządkiem współczesnym.

Obrzęd odprawiany jest, aby poprzez działania żercy, wspólnota – będąca świadkami a nawet uczestnikami danego zdarzenia – mogła czerpać z tego dla siebie korzyści – zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i wspólnotowym. Ponadto, w zależności od obrzędu, uczestnicy podejmują mniejsze lub większe role. Pod koniec bądź w środku rytu – w zależności od przyjętej formy – nadchodzi czas na ofiary osobiste oraz toasty (zdrawice). Wówczas każdy ma możliwość indywidualnej modlitwy. Po obrzędzie odbywa się wspólna uczta (biesiada), będąca przedłużeniem obrzędu.

Jak przygotować się do święta wspólnotowego... jeszcze bardziej?

1. Przygotuj się fizycznie. Posprzątaj poprzedniego dnia dom – porządek wokół nas, sprzyja porządkowi wewnętrznemu. Uprasuj ubrania, bądź odświętny/a (idziesz na święto).
2. Ułóż modlitwę, albo przygotuj własnoręcznie ofiarę, którą złożysz Bogom. Uwaga i czas włożone w przygotowania są również formą modlitwy i celebracji święta.
3. Przyjedź wcześniej i pomóż w przygotowaniach – one są bardzo ważne i stanowią o wspólnotowości. Uważnie przygotowywane drewno obrzędowe i starannie przystrojona kapliczka mają realny, duży wpływ magiczny na przebieg obrzędu, a Ty sam/a zobaczysz, jak wpłynie to na Twoje uczestnictwo.

W szczególnych, przejściowych stanach należy wstrzymać się z udziałem w obrzędach. Są to:

  • ciąża – w szczególności podczas pierwszego trymestru,
  • połóg – przez 40 dni (6 tygodni) po urodzeniu dziecka,
  • ciężka choroba – w przypadku ciężkiej choroby zapraszamy na obrzędy indywidualne,
  • rekonwalescencja – przez 40 dni (6 tygodni) po przebyciu ciężkiej choroby.

Po rekonwalescencji oraz po połogu wskazane jest oczyszczenie, po którym możliwy jest dalszy, normalny już udział w obrzędach wspólnotowych. W celu oczyszczenia zapraszamy do kontaktu z żercą.

Ważne!
Uświęconych podczas obrzędów przedmiotów (wianków, świec) oraz przedmiotów służących w celach kultowych nie należy nigdy wyrzucać. Wszystko to, jeśli niepotrzebne, można przynieść ponownie na obrzęd i przekazać pomocnikowi żercy.

Posługa kapłańska

Intencje
Osoby, które zawsze starają się uczestniczyć w obrzędach, a wyjątkowo nie mają takiej możliwości, mogą skontaktować się z Żercą, z prośbą o modlitwę podczas obrzędu w ich sprawie.

Obrzędy indywidualne
W razie potrzeby, istnieje możliwość spotkań indywidualnych.

Opłaty
Wszelka posługa jest darmowa – za posługę należy jednak podziękować Bogom. Forma podziękowania powinna zależeć od wagi sprawy.

Kontakt

info@rodzimykrag.pl
(+48) 518-337-010